torstai 28. kesäkuuta 2012

Subway, McDonalds ja Starbucks menestyvät laman aikana

Lama ajaa ihmiset syömään pikaruokaa. Tällä hetkellä pikaruokaketjut ja kahvilaketjut laajentavat toimintaansa. Euroopan ja koko maailman talous yskii, mutta pikaruokalat ja kahvilat menestyvät.

Esimerkiksi Subway ilmoitti avaavansa Britanniassa 600 uutta myymälää kolmen vuoden aikana. McDonald´s kasvaa Britanniassa.  Tänä vuonna luodaan 2 500 uutta työpaikkaa. Starbucks avaa maassa 300 uutta kahvilaa.

Subwayn perustaja Fred DaLuca tajuaa iskeneensä bisnesidean ihmisen suureen tarpeeseen: Jokainen ihminen syö kolme kertaa päivässä. Kyse on vain siitä, missä he syövät.

Kehitys ei ole ongelmatonta.  Työttömyys laskee, mutta ylipaino nousee. Laman keskellä hampurilaisia syövän kuluttajan on huolehdittava liikkumisesta.

Ongelmana on myös se, että pikaruokala alan ketjuuntuminen ajaa pienet yrittäjät pois markkinoilta.

Onhan vähän ongelmallista, että laman aikana syödään pikaruokaa, joka on kuitenkin kallisa. Halvemmaksi tulee ruuan valmistaminen kotona. Voisi pyytää sitten vaikka koko kaveriporukan syömään - ja ottaa heiltä vaikka ruokamaksun. Näin oma bisnes lähtisi pyörimään.